Wednesday, January 30, 2008

School!!!

This is going to be a long story, so better have some time to read it!:)
Last Tuesday we finally went to Cornerstone College- where we will be teaching till the beginning of May! It was very exciting! I don’t even know where to start writing! It feels that if I start, I won’t stop writing anymore. It is so different than what I am used to and really hard to describe. You actually have to see it yourself to really understand what it is like- really hard to describe the sphere. It is very very strict!! Never been on such a strict place before, and I’m even part of the staff so carrying out the strict policy!:) There are clear rules on everything, even the kind of underwear girls (!) have to wear under their uniform! Mrs. Hurlin is in charge of everything! I wrote in my journal that “she is like a thunderstorm on high golden heels who’s everywhere, knows everything and is in charge of everything. She does have a human side and fights as a tigress for her welps- the pupils. She is a really strong woman, with a really strong vision and mission and despite all the cultural struggles- or maybe thanks to the culture- is able to carry out her vision and nothing but her vision. She knows exactly what she wants and accomplishes that! She is the example that a strong will can get you very far. She isn’t only strong in thinking out plans, but she actually puts them into action. She doesn’t care what people think of her, she has a boosting self-esteem! I can’t help it, I just admire her!” So she definitely is an interesting character!

Vorige week dinsdag was het dan eindelijk zover- we gingen naar Cornerstone College, waar we tot begin mei zullen lesgeven! Ik weet niet waar ik moet beginnen met schrijven, als ik begin stop ik denk ik niet meer. Het is zo anders dan alles wat ik gewend ben- erg moeilijk om te beschrijven. Je moet er eigenlijk gewoon zelf bijzijn om echt te begrijpen hoe het is- maar ik zal een poging doen! Het is een heel, heel erg strenge school! Ik ben echt nog nooit op zo’n strenge plaats geweest- en ik ben zelfs personeel dus moet ook het beleid uitvoeren!:) Er zijn erg duidelijke en strenge regels voor alles, zelfs voor wat voor ondergoed meisjes (!) moeten dragen onder hun uniform! Mrs. Hurlin is de koningin in Cornerstone world. Ik schreef in mijn dagboek “ze is als een donderstorm op hoge gouden hakken die overal is, alles weet en alles doet. Ze heeft echter ook een menselijke kant and vecht als een tijgerin voor haar welpen- de leerlingen. Ze is een enorm sterke vrouw, met een duidelijke visie en missie en ondanks- of misschien wel dankzij- de cultuur is ze ook een staat om deze visie te volgen en dan ook niets anders als haar visie. Ze weet precies wat ze wil en bereikt dat ook. Zij is het voorbeeld dat een sterke wil je erg ver kan brengen. Ze is niet alleen sterk in het uitdenken van plannen of opkomen met ideeen, maar vertaalt die dan ook nog naar de praktijk. Het maakt haar niet uit wat mensen van haar denken- ze heeft een enorm zelf vertrouwen- Ik kan er niets aan doen, maar ik kan haar alleen maar bewonderen!” Ze is dus absoluut een interessant persoon!
If you punish a person, you have to write it down on a form and give that to Mrs. Hurlin, if you come late you have to call Mrs. Hurlin in Person, Mrs. Hurlin’s voice comes in every lesson with announcements varying from “there is phonecall for Mr. G” to “ the daughter of our beloved teacher has gotten an accident and broke her neck- can we please pray for her?!” to X and X have detention because they didn’t update their diaries” to “I got complains about talking during the lesson. Know that you’re not only wasting your own education, but also that of the ones around you. Your parents are paying a lot of money to give you the chance to get educated- so every educational minute has to be effective and therefore talking is UNACCEPTABLE!!” It’s amazing- but she knows everything that’s going on in school! Every morning there is a staffmeeting where she addressed the staff with all the details of the day.
The picture shows the assembly of the school- once a week the whole school comes together. It’s amazing how this goes! There are about 700 pupils, and they all have to come to this one hall- how long do you think that takes? It’s amazing, but it doesn’t take more than 10 -15 minutes and they’re all seated and quiet- waiting for what’s coming!

Als je een kind straf geeft, moet je dat op een formulier doorgeven aan mrs Hurlin, als je te laat komt, moet je Mrs Hurlin in persoon bellen, Mrs Hurlin’s stem schalt door elke les met announcements die reiken van ‘er is telefoon voor Mrs le Roux” tot “de dochter van een van de leraren heeft een ongeluk gehad en heeft haar nek gebroken, graag julllie gebed” en van “Jantje en Pietje hebben detention omdat ze te laat zijn” tot “ik hoorde iemand praten in de klas, weet dat je met praten niet alleen je eigen onderwijs verstoord, maar ook dat van anderen en realiseer je dat je ouders veel geld betalen voor deze school. We moeten elke minuut laten tellen, dus schaam je, ik wil geen woord meer horen!” Ze is overal en weet alles! Elke morgen is er een vergadering van alle leraren waarin zij de dag doorspreekt.

De foto is een foto van de assembly- een keer per week komen alle leerlingen samen en het is echt verbazingwekkend hoe dat gaat! Er zijn ongeveer 700 leerlingen die dus allemaal in een hal samen moeten komen. Hoe lang denk je dat het duurt voordat iedereen zit en stil is? Het is echt niet te geloven- maar het duurt echt niet langer dan 10-15 minuten tot iedereen zit en stil zit te wachten op dat wat gaat komen!
As you understand, discipline is very big on Cornerstone! The pupils are not allowed to talk in the corridor while moving on the next lesson. The teacher on duty warns them or even gives detention when there is talking in the corridor. The teachers are very strict and yell at the students and threaten them with detention! The pupils- or learners as they are called here- are very nice and friendly. They will always say “yes ma’am, do ma’am” and are very polite! Almost scary! The funny thing is that there is a nice atmosphere, there is a lot of humour and fun. The pupils themselves see the use of these strict rules and encourage you even to apply them! I have to admit that it’s actually quite nice and I get used to it real quick! It’s probably going to be hard to teach in a Dutch school again!:)

The picture is not put in scene- but a real situation! The pupils are working when they get an assignment- they actually listen to and respect the teacher (otherwise: detention!:)

Zoals je begrijpt staat discipline hoog in het vaandel op Cornerstone. De leerlingen mogen op de gang niet praten en worden tijdens het lopen aangemoedigd) door de leraren. De leraren zijn heel erg streng en en schreeuwen tegen de leerlingen en bedreigen hun met straf! De leerlingen zijn erg aardig en vriendelijk en erg beleefd- bijna eng! Zullen altijd zeggen “yes ma’am, no ma’am Grappig is dat er wel een goede sfeer heerst, er is veel gevoel voor humor en het is ook leuk. De leerlingen zelf zien het nut in van al deze streng regels en moedigen je zelfs aan om ze toe te passen! I moet toegeven dat het best prettig lesgeven is and ik er snel aan gewend ben! Waarschijnlijk wordt het lastig om weer les te geven in Nederland!:)

De foto is niet in scène gezet maar een echte situatie! De leerlingen gaan aan het werk wanneer ze een opdracht krijgen- ze luisteren naar en respecteren de docent (anders: straf!:)
My subject is life orientation and very broad! Very interesting and very very practical! It’s divided into 4 different categories: Personal development, Social development, Physical wellbeing and Orientation on career etc. It is a compulsory subject in all grades (8-12) because the government sort of hopes that through this subject the pupils will be better prepared for life and have better chances. It actually provides different tools to deal with life. It varies from stress management to goal setting to environmental problems to sexual education to self awareness/esteem to career planning. Quite a challenge for me to teach all these things- especially the sexual education! I have already taught some lessons because my mentor suddenly had to leave and left me unprepared with 6 different classes throughout the day! The classes are huge here- a small one has 32 and the biggest one has about 45 pupils in it. But they behave pretty well, so it isn’t too bad- though it does make things complicated. SO I really dived into the deep end- and I survived.

Mijn vak is Levens orientatie en erg breed! Het is erg interessant en enorm praktisch. Het is opgedeeld in 4 verschillende categorieën: Persoonlijke ontwikkeling, Sociale ontwikkeling, Lichamelijk welzijn en Oriëntatie op je carrière. Het is een verplicht vak in ALLE klassen omdat de overheid een soort van hoopt dat door dit vak de jongeren beter op het leven voorbereid zullen zijn en daardoor ook betere kansen hebben. Het vak geeft eigenlijk verschillende hulpmiddelen om met het leven om te gaan:) Het varieer van stress management to doelen stellen tot milieu problemen ot sexuele voorlichting (incl. HIV/AIDS onderwijs) tot zelfwaardering/beeld. Een behoorlijke uitdaging voor me- voor de sexuele voorlichting ect- dacht dat dat bij biologie hoorde! Ik heb al een aantal lessen gegeven omdat mijn mentor onverwachts weg moest- en mij onvoorbereid achter liet met nog 6 klassen te gaan! De klassen zijn echt enorm hier- een kleine klas heeft ong. 32 lln en de grootste ongeveer 45. Maar het ging eigenlijk best wel goed- de leerlingen werkten mee en vonden me geloof ik wel interessant- nu maar hopen dat het zo blijft!:)

They ask me different questions that teach me a lot about themselves actually. It’s almost a bit sad, sad in the sense that I can’t imagine any 8 grader in Holland asking me if the politicians in my country are also corrupt and if Zuma would be able to get power. If teen pregnancy is a big problem in Holland as well. Or if rape happens often- shows the mindset of these children. I’m pretty sure that there are several of the girls in my classes that have been raped and maybe even have been pregnant of in some cases even have a baby. The funny thing was that they asked about weddings in Holland and if the family of the groom- or the groom himself- had to pay cows, or money worth the cows, to the brides family. They were very excited that they could understand some of my language since it is very much like Afrikaans (that they don’t necessarily like a lot, but have to take anyway). My mentor is a black woman- well I think she’s coloured –she’s not really black. She is also the counsellor of the school and a very interesting and funny lady. Talking about environmental problems she said in response to a pupil who said- we have to educate people- “well, you know what they say! If you want to hide information for black people, just put it in a book and they’ll never know!” A white teacher could never say this, but now they just laugh at her. We have the most interesting discussions in class. The pupils are fairly open and sometimes sad things come up, but they can also have fun. We were talking about the man-woman relationship and how that can end up in an abusive relationship (as happens often here) when one guy said: If I were a girl, I’d know what to do- I would just marry a millionaire!” and he was totally serious.

Ze vragen me verschillende vragen- die me heel veel over hunzelf leren. Het is bijna een soort van triest, triest in de zin van dat ik me niet een Nederlandse eerste klasser kan voorstellen die nadenkt over corruptie en of corrupte politci (zoals Zuma) aan de macht zouden kunnen komen. Of tiener zwangerschappen een groot probleem zijn in Nederland, of verkrachting vaak voorkomt. Deze vragen laten duidelijk zien waar deze kinderen aan gewend zijn. Ik weet zeker dat er verschillende meisjes op school zijn die verkracht zijn en misschien zwanger zijn geweest of misschien zelfs een baby hebben gehad. Er waren ook grappige vragen zoals de vraag of mannen in Nederland ook bruidschat moeten betalen aan de familie van hun bruid- en of die bruidschat dan ook daadwerkelijk in koeien moest, of dat het ook de waarde van de koeien in geld mocht zijn. En dan vervolgens heel verbaasd zijn als er helemaal geen sprake is van een bruidsschat!:) Ze waren ook helemaal excited dat ze ook een beetje Nederlands kunnen verstaan (omdat het zo op Afrikaans lijkt- wat ze niet erg graag spreken trouwens). Mijn mentor is een donkere vrouw, ze is ook de- hoe zeg je dat in het Nederlands- de counsellor ( geeft psychische hulp etc). Ze is erg interessant en grappig! Tijdens een les over milieu problemen zei ze als antwoord op een leerling die zei dat we de mensen moeten onderwijzen: “je weet wat ze zeggen- als je informatie voor zwarte mensen wilt verstoppen moet je het in boeken zetten en ze zullen het nooit weten!” Een blanke docent zou hier natuurlijk echt nooit mee weg komen, maar nu moest iedereen hard lachen. We hebben de meest interessante discussies tijdens de les. Waarom het altijd mannen zijn die wildplassen en (bijna) nooit vrouwen. En tijdens een les over de man-vrouw verhoudingen en hoe dat kan eindigen in een slechte relatie (zoals hier vaak gebeurt) zei een jongen “Als ik een vrouw zou zijn, zou ik het wel weten! Ik zou gewoon met een millionair trouwen!” en hij was echt heel serieus!:)
Today it was the birthday of my mentor- and the pupils were so sweet! They sang/danced Happy Birthday to her and several of the pupils came specially to her classroom to wish her a happy birthday and give her a big hug! She is very loved among the pupils and also among the staff! I’m lucky that she’s my mentor- Im sure that I’ll learn a lot from her!

Vandaag was het de verjaardag van mijn mentor- and de leerlingen waren zo lief! Ze zongen/dansten Happy Birtday voor haar and sommige leerlingen kwamen zelfs speciaal naar haar lokaal om haar te feliciteren en een knuffel te geven! Ze is erg geliefd bij de leerlingen en ook bij de docenten. Ik heb geluk met haar als mijn mentor- Ik weet zeker dat ik heel veel van/bij haar leer!


No comments: